Izhar Elias en Fernando Riscado Cordas
21feb20:0022:00Izhar Elias en Fernando Riscado Cordas20:00 - 22:00(GMT+01:00)
details
Een programma rond Beethoven de muziekrevolutionair en Schubert de liedcomponist, die zijn inspiratie haalde uit zijn familie en vriendenkring: het leven zelf. Vanmiddag vertolkt door twee muzikanten met een muzikale
details
Een programma rond Beethoven de muziekrevolutionair en Schubert de liedcomponist, die zijn inspiratie haalde uit zijn familie en vriendenkring: het leven zelf. Vanmiddag vertolkt door twee muzikanten met een muzikale verwantschap: stijlkennis, diepgang en passie voor de gevarieerde en onconventionele muziek uit de romantiek.
Izhar Elias en Fernando Riscado Cordas zijn beiden toonaangevende gitaristen binnen de Nederlandse en internationale muziekwereld. In dit programma laten zij het rijke scala aan klankkleuren van de gitaar horen. U maakt kennis met de subtiele en romantische klankkleuren van originele gitaren uit het begin van de romantiek, maar ook met die van de authentieke Spaanse gitaar die zijn oorsprong heeft aan het einde van de 19e eeuw.
Aranjuez ma pensée
Gitaristen Izhar Elias en Fernando Cordas gebruiken Rodrigo’s eigen transcriptie “Aranjuez, ma pensée” als uitgangspunt voor een programma vol Spaans vuur en bekende 19e eeuwse meesterwerken. Voordat de Spaanse klassieker klinkt reizen we af naar de periode van de Italiaanse opera en de Weense salons van begin 19e eeuw. Schubert ‐ die zelf in enige mate gitaar speelde – en Beethoven, maakten in deze periode een grote bloeiperiode van de gitaar mee. De Italiaan Mauro Giuliani was zelf een van de grote aanjagers van dit succesverhaal. In dit gedeelte van het programma bespelen Fernando en Izhar unieke 19e eeuwse gitaren. Het programma komt extra tot leven door de interessante toelichtingen die de artiesten u geven; iets dat op een Elias/Cordas‐concert niet mag ontbreken. Vanaf de pauze spelen Fernando en Izhar op de Spaanse klassieke gitaar en voeren u mee in haar warme klank. Laat u betoveren!
Beethoven/Schubert
Toen de jonge Beethoven in 1792 naar Wenen kwam was de gitaar slechts bekend als simpel begeleidingsinstrument. Maar enkele jaren later schoot de populariteit van de gitaar omhoog. In korte tijd emancipeerde de gitaar van begeleidingsinstrument naar modieus kamermuziek instrument. De gitaar was nieuw en hip. Veel gitaristen gingen opzoek naar jonge componisten die naam begonnen te maken, die pasten bij het nieuwe imago van de gitaar. Zo kwam de Weense gitarist Vincenz Schuster bij de muziek van Beethoven uit, en bereikte Beethovens faam zelfs Parijs, waar gitaarcomponist Ferdinando Carulli actief was. Met de bewerkingen door tijdgenoten van Beethoven kunt u het jonge en frisse imago van Beethoven en de gitaar opnieuw beleven. In diezelfde periode woonde Franz Schubert ook in Wenen. En waar Beethoven het steeds goed voor elkaar had door financiële hulp van welgestelden, ontbrak het Schubert telkens aan een dergelijke mecenas. Schubert had de grootste moeite zijn hoofd boven water te houden en zijn werk uitgegeven te krijgen. Van Schubert is het bekend dat hij ook gitaar speelde, en dat vele van zijn liederen gelijktijdig in een versie met pianobegeleiding en een versie met gitaarbegeleiding verschenen. Als eerbetoon aan Schubert heeft Fernando Cordas enkele van zijn piano meesterwerken voor gitaarduo bewerkt.
Meer
Tijd
Februari 21, 2015 20:00 - 22:00(GMT+01:00)
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!