Raphaella Smits – Klassiek

Naar de website van Raphaella Smits – Klik hier

Raphaella Smits was born on the 1st of February 1957. She grew up in an artistic family. Her father René Smits is a sculptor and an amateur violinist. Her mother Carolien Van Giel was a teacher in the Waldorf kindergarden and an amateur pianist. Her brother Johan Smits was a professional violinist.

During her childhood, Raphaella enjoyed singing in a choir and participated in several productions in the Royal Flemish Opera of Antwerp. At the Waldorf school she learned to play the whole family of the recorders (the vertical flutes soprano, alto, tenor and bass).

Seeing that she enjoyed singing so much, Raphaella’s parents bought her a guitar to accompany herself. After a few months of simple chord strumming, however, twelve-year-old Raphaella became frustrated and asked her music teacher Ward de Beer (whose instrument was the violin), for help.

Raphaella-Smits2
“Of course.”, he responded. “Next month Andrès Segovia is giving a recital in Brussels : I shall go to observe him and I’ll tell you what I have learned”. Seeing the great Spanish master of the guitar, did nothing to dampen the violinist’s guitaristic self-confidence.
“Now I know how to do it.”, he told Raphaella upon his return. “Put your left hand here, hold your right hand like this, put your left foot on this stack of books and just play!”. And play she did.

After a short while the consensus at the Smits family was that it was time to move on. “Which teacher should we contact?”, asked her parents. “It makes no difference”, said the violinist. “Even if she learns from a baker, she will inevitably become a guitarist!”. True prophecy in our own time …

 

1 antwoord
  1. Armand VANTIEGHEM
    Armand VANTIEGHEM zegt:

    Dank aan Raphaella, Rene en Myra, voor de leuke muzikale Barokhappening van 25 november 2018, ter gelegenheid van de doop van haar allernieuwste CD “Ave Maria”.
    Het was weer “af”, zoals we van Raphaella gewoon zijn, maar het is allesbehalve “gewoon”.
    Bach, Weiss, Purcell en Telemann krijgen een eigen gestalte door de 8-snarige stem van Raphaella’s gitaar. Het gemak en de kalmte, de sierlijkheid en vooral de professionaliteit van wereldklasse, ondergedompeld in een sfeer van ingetogen aandacht en bewondering, typeren deze gedenkwaardige namiddag. Een Barok recital om nog lang van na te genieten !
    Wat mij vooral treft, is de gemoedelijke sfeer, ongedwongenheid, eenvoud en aandacht voor iedereen. Dit moet je tegenwoordig nog ver gaan zoeken.
    Mijn respect en sympathie gaat ook uit naar Rene Smits, wiens uitstraling we nu nog steeds kunnen ervaren in het prachtige atelier.
    Mijn eerste kennismaking met de klassieke gitaarconcerten van Raphaella dateert van 25 juli 1989 in Alden Biesen (Oscar Giglia) gevolgd door nog 27 andere .
    De CD “ Ave Maria “ :
    Is een prachtige gitaarvertolking van Bach, Weiss, Purcell en Telemann, en een
    mooie interpretatie van het Ave Maria, eigen aan de persoonlijkheid van Raphaella.
    Het CD-ontwerp is heeeel mooi, vooral de afbeelding van Maria (close-up), de lay-out > schitterend gewoon, straalt klasse uit, Proficiat !

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.